Het beoordelingsgesprek


HOB vs HNB *

De beoordeling oude stijl (HOB) helpt een medewerker en daarmee ook de organisatie niet verder.

Gelukkig lijkt er een kentering te komen in de wijze van beoordelen. Werkgever en werknemer willen hierin een stap maken. Dit is een belangrijke ontwikkeling. Immers ook hier geldt dat je het zelf ook graag moet willen.

Tijd dus voor HNB

Feedback krijgen en geven. 38 procent van de werknemers wil dit graag meerdere keren per jaar. 14 procent wil graag zelf bepalen waar de gesprekken over gaan. Resultaatafspraken worden vastgelegd ( borging) en de werknemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun persoonlijke ontwikkelingsplannen.

Werken vanuit kracht – Sterke punten en HNB

Organisaties die werken vanuit kracht stimuleren zorgen ervoor, dat medewerkers werken aan maximale talent ontwikkeling. Managers maken hiermee sterkere teams, creëren hiermee dat medewerkers hun sterke eigenschappen herkennen en erkennen. Focus op talenten is een speerpunt van Het Nieuwe Beoordelen. Als medewerkers hun functie meer af weten te stemmen op hun unieke kwaliteiten, dan ontwikkelen ze meer zelfvertrouwen, wordt de betrokkenheid vergroot, zal men beter presteren en minder vaak verzuimen. Daarnaast zal de werkstress en het aantal burn-out klachten afnemen.

Zwakke punten en HNB

Jerry R. van Zee, director van Mploy bv: In de traditionele functionerings- en beoordelingsgesprekken ligt te vaak en te veel de focus op de minder goede punten van een medewerker. Deze benadering heeft niet het gewenste effect, want het is erg moeilijk om zwakke punten om te buigen in sterke. Neem liever de natuurlijke talenten van mensen als uitgangspunt en bekijk samen waar de kansen liggen voor ontwikkeling. De medewerker zal deze wijze van benadering van de beoordeling meer waarderen en gesterkt door de empathie van de werkgever gemotiveerd aan de slag gaan. Belangrijke kanttekening is dat de werknemer zelf aangeeft hoe en waarmee hij/ zij zichzelf nog beter kan ontwikkelen en daarmee zichzelf, het team en de organisatie versterkt. Denk hierbij aan training/ coaching op het het gebied van ontwikkeling van de competentie(s), optimalisering van zingeving en voldoening of hoe de werk & privé balans te verbeteren.

Groeiproces en resultaat

Medewerkers willen graag zelf hun koers bepalen. Hun eigen ontwikkeling managen. Maak hen daarom zelf verantwoordelijk voor het eigen groeiproces en stem voortdurend de ontwikkelbehoefte en -doelstellingen af. Zorg voor borging. De formulieren gaan opzij. De dialoog wordt leidend. Zo wordt een organisatiecultuur gecreëerd waarbij medewerkers het beste uit zichzelf, maar ook uit elkaar kunnen halen.

 

*HOB = Het oude beoordelen

*HNB = Het nieuwe beoordelen

Deel dit bericht:
Geplaatst in Tips van Meer dan tevreden klanten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.