Digitale burnout


Steeds meer mensen klagen over stress. In hun baan, maar ook privé leven en het aantal burn out klachten neemt toe. Deze problemen heb ik ook voor het voetlicht gebracht in mijn vorige blog “Investeer in je kostbaarste investering”,  in Ok Nieuws.nl.

Stress gerelateerde problemen worden versterkt en verergerd door overmatig gebruik van mobiele telefoons , smartphones, tablets enzovoorts. We zijn allemaal meer en meer bereikbaar, zelfs in onze broodnodige vrije tijd. Het risico is dat we emotioneel en mentaal zo uitgeput raken dat we afglijden naar een digitale burn out. Gemiddeld besteden we drie uur per dag op een smartphone en bekijken deze ten minste 55 keer per dag. Hierdoor zijn we vaker afgeleid en is de concentratie minder.

Wat maakt constant gebruik van een smartphone of andere devices nu zo gevaarlijk, zodat het zelfs kan leiden tot een burn out? Welke effecten heeft dit op onze gezondheid en de maatschappij?

De stroom van informatie wordt steeds groter. Smart Phones en tablets informeren ons over wat er in de wereld gebeurt. Tegenwoordig steeds vaker ook “live”. Wat is nu belangrijk en wat is minder van belang. Dat lijkt lastig te filteren voor veel mensen. Elke keer dat er een sms of e-mail binnen wordt onze concentratie verbroken en worden we afgeleid van datgene waar we mee bezig zijn.

Het is echter ook heel menselijk te willen horen tot een bepaalde groep. Sociale netwerken als Facebook, Instagram en twitter zijn hier een goed voorbeeld van. Betrokken zijn, overal bij willen horen en vooral niets willen missen. Echter, kun je je voorstellen dat als je constant bereikbaar bent en wil zijn, dit zich kan vertalen in stress gevoelens, wat kan leiden tot burn out klachten. In deze prestatie gerichte maatschappij, is het juist van groot belang om tijd voor je zelf te nemen en dus ook je smartphone of tablet opzij te leggen.

Het offline zijn wordt voor veel mensen als lastig ervaren, omdat als je smartphone of tablet werk gerelateerd is, de manager je dan zou kunnen zien als improductief. Tijd voor jezelf nemen is echter heel belangrijk, omdat het je rust geeft en daarmee je de gelegenheid geeft anders en op een andere manier te handelen en te denken. Sporten, vrienden ontmoeten, creatief bezig zijn. Gewoon doen wat je leuk vindt. Constant bezig zijn met je smartphone of tablet maakt dat je eigenlijk onbewust wordt geleefd en dus onder druk staat.

Hoe effectief zijn we bezig met ons werk als we constant bezig zijn met mail en social media?

Onze hersenen zijn nu eenmaal niet ontwikkeld om te multi- tasken. De concentratie lijdt er onder als je probeert meerdere dingen te gelijk te doen. We kunnen beter werken als je een focus hebt op slechts één ding. Het duurt ongeveer 18 minuten voordat onze hersenen zich helemaal op één ding gericht hebben. Kun je je voorstellen dat de kwaliteit van je werkzaamheden er niet op vooruit gaat als je constant wordt afgeleid?

Hoe herken je nu een digitale burn out?

Het antwoord op de vraag hoe je een digitale burn out kunt herkennen is door jezelf de volgende vragen te stellen: Heb ik een probleem met mijn concentratie? Ben ik niet meer effectief in mijn werkzaamheden of de dingen die ik doe? Slaap ik slecht? Heb ik lichamelijke klachten? Analyseer je dagelijkse patronen. Ontvang ik veel e-mail? Veel sms’jes, WhatsApp en andersoortige berichten?  Ben ik constant te bereiken voor iedereen.

Indien je de meeste vragen met een ja kunt beantwoorden, is de kans groot dat je een digitale burn out hebt of grote kans hebt deze te krijgen.

Wat kun je doen om te zorgen dat je geen digitale burn out krijgt? Wat zijn de oplossingen?

Aan de ene kant vereist de oplossing een gedragsverandering bij de werknemers, aan de andere kant zal ook de werkgever aanpassingen moeten doen aan de bedrijfscultuur en misschien wel bedrijfsstrategie. Het management en de managers hebben hierin een grote rol van betekenis. Een goed voorbeeld doet nu eenmaal volgen. ( Lees hiervoor ook mijn blog  van 21 september 2016 “ Investeer in je kostbaarste bezit”.. )

Lezen en het verzenden van e-mail en andere berichten zouden meer gereguleerd moeten worden. Dan bedoel ik naast gezette tijden tijdens kantooruren ook de tijd buiten kantooruren. Denk hierbij aan het lezen van e mails tot diep in de nacht om goed voorbereid op kantoor te komen? Hoezo? Time management kan hier de oplossing zijn.

Ontspanning en een goede nachtrust zijn juist nodig om fit te zijn voor de volgende werkdag. We hoeven echt niet altijd  bereikbaar te zijn.

Wat is de belangrijke rol van leidinggevenden? De managers?

Leidinggevenden en managers moeten in staat zijn om signalen te herkennen bij zichzelf en hun werknemers. Zich bewust zijn van de gevaren van  constant maar bereikbaar te willen zijn. Managers en leidinggevenden moeten juist een voorbeeldfunctie hierin nemen. Dit zal het ook makkelijker maken om met de medewerkers te praten over dit toch inmiddels steeds groter wordende probleem. Daarnaast zijn bijvoorbeeld workshops, gericht over het omgaan met stress op het werk én in de privé sfeer zeer nuttig om onderwerpen als digitale burn out ter sprake te brengen. Bewustwording bij medewerkers kan bijdragen aan het voorkomen van (digitale) burn out klachten.

Hoe kunnen we werk en privé combineren?

Het is belangrijk om de factoren die van invloed zijn op de persoonlijke welzijn te identificeren. Door de stress-triggers te kunnen herkennen en te erkennen, kun je deze factoren zoveel mogelijk vermijden. Hoe de uiteindelijke balans tussen werk en privé is, is afhankelijk van de werkzaamheden en de persoonlijke belangen. Als je een kantoorbaan hebt, zou het absoluut goed zijn je lichamelijk te ontspannen in je vrije tijd. Een gezonde balans tussen ontspanning en inspanning is nu eenmaal goed voor je gezondheid en productiviteit.

Minder is meer?

Managers en leidinggevenden moeten zich ervan bewust zijn dat werknemers tijd nodig hebben na een drukke werkweek. Het weekend is belangrijk. Quality time met partner, familie of het gezin. Vakanties zijn nodig om te schakelen van het werk en van de digitale wereld en om  jezelf weer op te laden. Hetzelfde geldt voor het management, de managers en leidinggevenden zelf. Bereikbaar zijn buiten de reguliere werkuren zou alleen maar moeten kunnen bij een uiterst belangrijk project of bijzondere omstandigheden. Gezonde medewerkers zijn aanzienlijk productiever als degenen die voortdurend onder druk staat. Bovendien is het een kostbare situatie voor werkgevers wanneer een werknemer niet kan komen werken vanwege een burn-out. In dit geval is minder dus inderdaad meer.

Deel dit bericht:
Geplaatst in Tips van Jerry.

2 reacties

  1. Ben JAJ Hansen zegt:

    5 november 2016 om 23:50

    Gelukkig hoor ik NIET tot de groep welke hier wordt beschreven. ‘s-Ochtends als ik me omkleed in de OK garderobe gaat m’n GSM ook in de locker. Pas na werktijd, op ’t eind van de dag, kijk ik m’n Phone na. Alleen als ik een belangrijk bericht verwacht kijk ik er tijdens de lunchtijd ook nog even op. Maar hij blijft in de locker bij m’n kleding. Ik erger me eraan als collega’s constant op hun Phone bezig zijn tijdens de koffiepauze. Juist een moment om met je collega’s te converseren. Zelfs tijdens de lunch zitten ze nog op dat ding te pielen, amper tijd om een boterham achter de kiezen te stoppen. Groen en geel erger ik me als een collega omloopt en steeds met dat ding bezig is en zich niet op ’t werk kan concentreren daardoor. De smoes dat die voor werk nodig is is niet terecht, want er zijn 3 PC’s op Ok aanwezig. Dus GééN Phone op OK!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. Agaath Koemeester zegt:

    5 november 2016 om 02:40

    multitasken is ongezond, uiteindelijk ben je net zoveel tijd kwijt als dat je de dingen achter elkaar doet en is de kwaliteit beter, burnout ontstaat als coproduktie, dit bestrijden kan dan ook het beste met groepstraining tav optimale tijdsbesteding inzichtelijk gemaakt door afstemming onder de leden van een groep

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.